Monday, September 6, 2010

hari riot..riot n riot

Hari raye dtg lg.terus dtg dan dtg.duit terus keluar dan keluar.bg gua ini lumrah normal manusia utk meraikan ape yg harus diraikan.ape yg diraikan..ape yg digembirakan masing2 perlu nilai sebaik mungkin.bg gua hari raya tidak ada beza dgn hari2 lain.tp perlu gua akui dan perlu gua buang rse ego konon2 raye takde fell jauh2.gua sampai skrg masih rse lg feel raye tuh.ada antara kawan2 gua berpendapat sentimen hari raye ade lah berdasarkan tradition yg dibawak2 olh msyarakat melayu.dr segi pemerhatian gua..mmg betul.tepat dan bernas.gua sndiri sbrnye tak beberape into dgn tradition2 yg diamalkan oleh orang2 terdahulu kite yg rata2 menjurus kearah pembaziran,tamak dan membangga diri.itu gua tentang sekuat2 nye!

tP bg gua,tradition yg turun temurun dibawa utk merayakan hari raya ade sedikit wajar gua nmpk.mmg kire bole di pakai mengikut keadaan.ini kerana ape yg gua nmpk,di hari raye lah golongan org yg berkemampuan,miskin..tidak bernasib baik turut same2 happy merayakan hari yg dianggap hari kejayaan bg mereka yg berpuasa.di hari raye,gua akn nmpk famili,kwn2 lame,jiran2 tetangga akn dpt bersma menghabiskan waktu bersntai,mkn dan menyelesaikan konflik dlman masing2.yup gua tau,hari biase pon bole buat!!!,tp majoriti society mmg sudah terikat dgn perkara ini..bile hari raye,fokus utk menerima dan meminta kemaafan dr segala kesilapan yg lps adlh lebih serius dan telus.dan ape yg plg penting gua nmpk,di hari raye jugakla..tak kire lu spe..lu dok mne,tnggi bawah pangkat,cantek burok,kurus gemok, pandai atau kureng pandai...anda smue berhak utk happy merayakan kehidupan sndiri.

smpai ke saat ni,walopon gua cube buat2 mcm rilek..buat2 mcm ah..raye dh bpk org dh..takde maknenye...gua gagal..gua still dpt feel raye tu..gua dh dpt bygkan jmpe kwn2 lame,jamming suka2..mkn smpai terberak cair..minum smpai buncit,keluar duit utk happykan orang lain...bergmbo satu famili..bergmbo dgn isteri dan ank tercinta...dgn rakan2 di kmpong..ah..mmg indah! punk is love!

1 comment: