Monday, June 29, 2009

tips2 utk membuat lagu ganas

ni aku share skit tip2s utk ktie bersama2 belajo compose/buat lagu utk band kite sndiri.tak kire band ko lagu henjot metal core kat chord e,terash ke,fast core ke..grindcore ke..ni sedkit tip berdasarkan pengalaman aku yg ciput mcm udang kurau :
1-pastikan ko tau musik ape yg ko nk bwk.
2-study n rajin skit dgr dgn teliti tune ape yg nk digunekan.
3-pastikan guitar ko tune tul2.
4-pastikan ko tau nk main drop atau tak utk lagu band2 ko.
5-dpt kan byk resource band2 lain.dgr dan phmkan setiap line,verse dan groove yg digunekan.(jgn tiru polak.)
6-utk peringkat awl,cube gunekan e sbg reference.
7-utk lagu yg lebih mantap pastikan ade part2 attack yg mencengkan jiwa.stroke2 yg bewarna warni perlu di teliti sehalus2nya.
8- jgn ckp musik tak penting ..tp lyrics lebih penting.bg aku same2 penting.if lyrics mantap,tp musik org tak dpt feel tak gune gak.expression setiap lagu tu dtg dr lirik dan irama yg didendangkan.jgn buat2 tak tau polak.
9-tips ni utk aku jugak.

3 comments:

  1. cool.
    tips nak uat lagu softcore laks ade?

    ReplyDelete
  2. hahahahaha............... bagi lagu leleh takde tips ker??? aku nk lagu leleh mcm flop poppy, lydias diery, tomok... ada tips?

    ReplyDelete